MOJEPNEU firemní identita

Firemní identita není jen logo. Potvrzuje to i případ firemní identity v MOJEPNEU. Velká zavedená síť pneuservisů se nedávno přebrandovala a firma si nechala k této příležitosti zpracovat nové logo. I při kusu dobře odvedené práce na logu jsem to neměl snadné, když jsem přebral tento projekt. Abych byl schopen vytvářet atraktivní reklamní podklady, které se drží jednotného firemního stylu, jsou kreativní, nápadité a neokoukané, k tomu jsem potřeboval něco více, než samotné logo.

Ač nerad zasahuji do cizí práce, logo si žádalo úpravu. Jednalo se o celkové zvětšení nápisu MOJEPNEU a jeho vycentrování na střed piktogramu MM. Proč? Na většině podkladů totiž logo bylo kvůli velikosti písma v poměru s piktogramem nečitelné, nebo málo viditelné. Naopak když jsem chtěl docílit velké čitelnosti, piktogram byl obrovský a mnohdy vyčníval ven z plátna. Co je tedy důležitější? Vychytaná kompozice loga, nebo jeho konečná čitelnost na reklamních podkladech, jako je třeba níže vyobrazený billboard? Já jsem v tomhle směru přesvědčen, že je důležitější čitelnost.

Zde je dnešní výsledná podoba loga MOJEPNEU po mém lehkém zásahu. Verze, která nabízí skvělou čitelnost a viditelnost ve všech možných velikostech a barevných kombinacích.

Stavěl jsem na již zakoupeném prémiovém fontu, který byl dodán s novým logem. Jelikož s tímto fontem už bylo vytištěno několik reklamních výstupů včetně potisků poboček, a stálo to klienta nějaké peníze, rozhodl jsem se pro jeho zachování. Investice do změn všech již vyrobených bannerů a cedulí, převládla, nad výběrem nového vhodnějšího fontu.

Bylo třeba stanovit jak daný font nakombinovat ve výstupech, a toho se držet na všech reklamních podkladech. Z výsledku jsem byl sám mile překvapen.

Barvičky byly více méně díky logu jasné. Stačilo tedy zanést jejich výčet do manuálu a vybrat vhodné odstíny Pantone a RAL.

O dost zajímavější bylo vymyslet, jak oživit danou firemní identitu, kterou nelze moc zalamovat z důvodu již natištěných bannerů a cedulí. Chtěl jsem, aby byl koncept kreativní, neokoukaný a zároveň velmi variabilní a jednotný. Na pneumatikách není moc zajímavých detailů a s fotkami je to bohužel bída. Co tedy s tím? Jak toho docílit? Odpověď je vektory! A maskotem, který se stane hlavním vizuálním prvkem firmy.

Vektory nabízí velkou variabilitu. Je to sice časově náročné na tvorbu a stojí to nějaké peníze, každopádně dá se takto nakreslit téměř cokoliv a vždycky to bude zapadat do nastavené firemní identity. Bude to kreativní a neokoukané. A omezení z nedostatku podkladů výrobců, či vlastních zdrojů pro reklamu, je rázem pryč.

Webové stránky jdou také ruku v ruce s firemní identitou. A i zde se objevuje maskot. Tomu dáváme formu rádce. Za pomocí komiksové bubliny můžeme do reklamního materiálu vždy zakomponovat méně formální informace, které se neztratí ve změti ostatních textů.

Vozový park firmy má velký rozptyl, přinejmenším co se značky a modelů týče. Vždy je alespoň zachována bíla barva karoserie, což je základ úspěchu. Vsadil jsem na jednoduchý návrh, který je vhodný na malou i velkou dodávku, ať už je to Mercedes, Citroën nebo Opel. V jednoduchosti je síla a nadčasovost.

Upevnění vnímání značky jako celku je možné i jinými cestami, než jen grafikou. Také dress code zaměstnanců má na koncového zákazníka velký vliv. Může mít buď negativní pocit, že v tom firma plave až po uši, protože web je růžový, prodejny jsou modré a zaměstnanci chodí v černých kombinézách s cizím logem, nebo pozitivní, kdy jde vše ruku v ruce a zákazníka přivítá mechanik, jenž vypadá přesně jako panáček z reklamy, kterou při cestě do servisu viděl.

První případ je známkou chaosu a neupevněného řádu, který zákazníci moc rádi nemají. Může v nich totiž vyvolat pocit nedůvěry, jestli se o ně firma dokáže postarat a dostát svým závazkům.

Druhá verze má opačný efekt. Vše vypadá sladěně a doplňuje se. Dodává to zákazníkovi pocity komplexnosti, ucelenosti a profesionality.
Celá “maškaráda” kolem má tak nesmírně velký vliv na zákazníka a jeho pocity, které mnohdy rozhodují o tom, zdali nakoupí, opakovaně se bude vracet a doporučí firmu dále.

Navrhl jsem tedy, aby mechanici nosili stejné oblečení, jako maskot (čepici s piktogramem, bílé tričko, modré montérky a černé boty).

Součástí firemní identity jsou taky merkantilní tiskoviny a další drobné reklamní materiály.

Diskuze